Maksud-Maksud Bunga Ros


ASSALAMUALAIKUM...

Hai korang, apa khabar? Macam biasa, ini saya D’ Black Writer! :3  Tanpa ada topik lain, saya tetap akan ceritakan pasal diri saya!! Haha.. ;)  Saya tak tau kenapa, tapi sejak akhir-akhir ni , saya gilakan bunga ros? Kene jangkitan kawan baik kot!!  :P  Agaknyer lah.
Bagi saya, bunga ros tu ada banyak maksudnya! Warna-warni bunga ros jugak ada maksud-maksudnya yang tersembunyi. Bunyi macam menarik, je kan? Baiklah.. saya ada buat researching kat Internet tentang maksud-maskud ros – oleh sebab saya tengah rajin gila :)  (puji diri je lebih!) 

Ok... jom mula!!  (Sebenarnya Bahasa Inggeris, tapi saya translate)

ROS MERAH – Ros merah biasanya simbol kepada cinta dan kasih sayang. Memberi seseorang bunga ros seperti mengatakan “Saya sayang awak”. Bunga ros merah pun biasanya simbol kepada kecantikan dan kesempurnaan.  Dan memberi seseorang bunga ros adalah cara yang romantik untuk meluahkan perasaan cinta kita. 

ROS PINK – Ros pink pulak simbol untuk kelembutan dan kecanggihan. Kalau memberi seseorang ros pink sebagai hadiah, kebiasaannya bagi keminatan, kegembiraan ataupun sebagai penghargaan.

ROS KUNING – Kebiasaannya ros kuning untuk persahabatan dan kegembiraan. Warna kuning yang menyerlah dan terang itu sering mengeluarkan aura kegembiraan. Sejambak bunga ros kuning sesuai untuk menyambut tali persahabatan.

ROS PUTIH – Ros putih pula bermaksud kepada kesucian dan sudah tradisi untuk meletak ros putih di hari perkahwinan. Ros putih juga lambang kepada penghormatan. Ia juga kebiasaannya lambang untuk kita mengingati kepada sesuatu.

ROS OREN – Bunga ros ini simbol kepada keinginan dan keseronokan. Menghantar bunga oren kepada seseorang tanda mempunyai maksud-maksud yang tertentu.

ROS UNGU – Kecantikan ros ungu , atau lavender, kebiasaannya sangat menawan jadi ia sesuai untuk simbol pesona. Ros ungu juga biasanya lambang kepada cinta pandang pertama.

ROS HITAM – Secara faktanya, memang tidak ada ros yang BETUL-BETUL hitam ataupun memang hitam. Ia dilabel sebagai ros hitam kerana mereka ada warna kehitam-hitaman di kelopak mereka, kerana mereka sebenarnya warna yang sangat merah, seperti ‘Baccara’, ‘Black Magic’, ‘Black Beauty’, ‘Black Ice’ dan ‘Black Jade’. Warna hitam ialah simbol kepada kesedihan dan percintaan yang tragis, kebencian dan selamat tinggal.  Ros hitam juga kebiasaannya untuk upacara pengebumian.


Ahah! Sampai situ je!!! Faham tak, faham tak? Saya dah kata, ros sangat menarik!! Bau mereka juga wangi membuatkan saya leka.. :D  Ok, terima kasih kerana membaca! Assalamualaikum..

-D’ Black Writer-
Farihah   

0 orang hitam:

Sila Tinggalkan Link

Not even the detectives, but I can sense your existence by your LINKS. ;)
Segala benda di dalam blog ni sepenuhnya milik D' BLACK WRITER. 2011-2012